19/09/2011

duit bukan segalanya,tapi segalanya memerlukan duit ;D

hohhhh fuh fuh fuh hahahaala benda yang sama alasan tak ade masa bla bla bla.....ouhhh ke sana ke sini dengan cik syg ade masa, hahaha ehhh ape punya mukadimah ni, awal-awal nak membebel, heee ambik mood bebel kejap :)


assalamualaikum, heee sihat?okey nampak tajuk? sapa boros? ehhh bukan boroi tau, baca betul-betul so sape rasa boros boleh teruskkan and siapa rasa boroi boleh tutup, heee


okey now tak nak cerita sape boros banyak sape boros sikit so kite samekan semua je ehh heee kite ade tips ni,mahu?heee bagi yang kaki shopping yang rasa dah tak sanggup dengan perangai borosnye so cepat-cepat lah tamat kan riwayat boros, lama-lama akan makan diri sediri percaya lah,


so antara punca-punca anda menjadi boros antaranya ialah ;
-cash money terlalu banyak pada kite, cuba hadkan pengeluaran dekat atm, contohnya setiap kali keluar kita bawak 100 and bila dah beli keperluan yang dimahukan cuba elakkan diri untuk ke atm lagi :)


-bahagikan pembelanjaan anda contohnya had kan pembelian barang hanya beberapa ringgit setiap bulan. beli mengikut keperluan bukan kehendak.


-selain tu korang boleh menabung melalui ASB pada peringkat awal mungkit tak ada sesiapa yang merasai keberkesanannye tapi akhirnye kite sendiri yang akan menerima pulangan yang lumayan :)trust me.

- elakkan berkawan dengan si kaki shopping,percayalah fakta menyatakkan seseorang yang melihat orang lain membeli belah dengan tak sengajanya nafsu shopping nye jugak akan terbuka.

-and the last banyakkan sedekah, duit yang di sedekahkan itu nilainya tidak akan terputus, malah di gandakan nilainya :)







*okeyyy dah-dah nk kerek dengan ayat sendiri padahal i pun lebih kurang same boroi boros jugak.HAHAHA tp disebabkan dah mula buat tips bajet diri, alhamdulillah so far duit boleh simpan untuk kegunaan akan datang. hehehe

6 comments:

Nurulbadiah Lai said...

sgt2 betul dear..
well said..

love this entry

sumaiyah mokhtar said...

Nurulbadiah Lai : hehehe love you sis :)

Bunga said...

betul2..tapi xboros n xshoping pun xde duit gak cam ne ni..hehe..

sumaiyah mokhtar said...

bunga : alamak tu tk dapat nk tlg. huhuhu

Anyyss Shuhaimi said...

ada duit,buat pelaburan emas!! harga emas dah naik,simpan dlm ar-rahnu. :)

sumaiyah mokhtar said...

Anyyss Shuhaimi : heeee betul2 :)